ALINTI
TARTIŞMA
Günlük yaşamımızda küçük gruplarla tartışma ortamı çoğunlukla
kendiliğinden ortaya çıkar. Ancak bu tür tartışmaların bireyin
üzerindeki etkisini kontrol etmek ve bir sonuca bağlamak oldukça
güçtür. Bu nedenle tartışma bir öğretim yöntemi olarak kullanılırken,
belli hedeflere ulaşılmasını sağlayacak biçimde planlı ve programlı bir
şekilde yürütülmesi gerekir.
TARTIŞMA NEDİR?
Tartışma iki veya daha fazla kişinin belli bir konuda düşüncelerini sergileme yoluyla fikir alışverişinde bulunmalarıdır.
Tartışma Yönteminin Aşamaları
1. Tartışma Probleminin Seçimi: Tartışma problemi seçilirken
katılımcıların ilgi ve tutumları ile konuyla ilgili ön bilgileri göz
önünde bulundurulmalıdır. Konu katılımcılar için ilgi çekici olmalı ve
tartışmaya karşı güdülenmelidir. Bunun yanısıra problem cümlesinin açık
olması, konuyu tam olarak belirtmesi, konuyu sınırlayabilmesi gerekir.
Problem cümlesi soru yada düz cümle olarak ifade edilebilir. Ancak soru
cümlesi katılımcıların ilgisini çekmede ve onları araştırma yapmaya
teşvik etmede daha etkilidir.
2. Tartışmayı Yönlendirecek Soruların Belirlenmesi: Tartışma yönteminde
eğiticiler katılımcıları sorularla yönlendirmezse tartışmadan elde
edilen sonuçlar hedefler doğrultusunda olmayabilir, konu dağılabilir.
Bu nedenle eğiticinin tartışmayı yönlendirecek açılış, gelişme ve
kapanış bölümüyle ilgili anahtar soruları önceden hazırlaması gerekir.
3. Araç ve Tekniklerin Belirlenmesi: Tartışma sürecinde bir çok öğretim
araç ve tekniklerinden yararlanılabilir. Bu amaçla tartışmadan önce
probleme uygun dramatazisyonlar yapılabilir, sergiler ve yakın çevre
gezilebilir, yazılı materyaller okunabilir, radyo dinlenebilir ve film
izlenebilir. Bu tür etkinlikler katılımcılarda ortak yaşantı oluşmasını
sağlar ve tartışmaya katılımı sağlar.
4. Tartışmanın Yapılacağı Fiziksel Ortamın Düzenlenmesi: Tartışmanın
yapılacağı fiziksel ortam ve katılımcı sayısı tartışmanın niteliğini
etkiler. Çok kalabalık gruplarda tartışmalar bazı katılımcıların
tartışma dışında kalmasını sağlar.
Tartışma ortamında sağlıklı iletişim kurulmasında, katılımcıların
birbirlerini görmeleri önemli rol oynar. Bu nedenle katılımcıların,
daire yada yarım ay biçiminde oturmasının sağlanması gerekir.
5. Değerlendirme: Tartışma sonunda, tartışma eğitici ya da katılımcılar tarafından değerlendirilmeli ve sonucu özetlenmelidir.
PANEL ve AÇIK OTURUM
toplumu ilgilendiren bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası
içinde, uzmanları tarafından tartışıldığı konuşmalara panel denir. açık
oturum ile panel özellikleri yönüyle birbirlerine çok benzerler. hatta
bazı kitaplarda panel ile açık oturum aynı konuşma türü olarak verilir.
arada sadece üslûp farkı vardır.
panelden amaç bir konuda karara varmaktan ziyade sorunu çeşitli
yönleriyle aydınlatmak, farklı görüşleri, farklı anlayışları ortaya
koymaktır.
panelde de bir başkan bulunur. konuşmacı sayısı 3 ile 6 arasında
değişebilir. konuşmacılar, uzmanı oldukları konunun ayrı birer yönünü
ele alırlar. konuşmalar, açık oturumda olduğu gibi başkanın verdiği
sıraya ve süreye göre yapılır.
panelin sonunda, dinleyiciler panel üyelerine soru sorabilirler.
tartışma dinleyicilere de geçerse o zaman tartışma, forum şekline
dönüşür.
A.Münazara Nedir?
Münazara, bir konuda karşıt görüşleri savunan takımların fikirlerini
çarpıştırdıkları bir tartışma platformudur. Bir münazara maçının
konusu, iki taraflı tartışılabilecek her şey olabilir; ancak ağırlıklı
olarak güncel sosyal ve siyasi meseleler tartışılır. Yarışmacılar maçın
başlamasından on beş dakika önce tartışılacak konuyu ve hangi tarafı
savunmaları gerektiğini öğrenirlar. Münazaracılar bu süre içerisinde,
maç esnasında aldıkları notlarla son halini verecekleri ve sıra
kendilerine geldiğinde sunacakları yedi dakikalık konuşmalarının
taslağını hazırlarlar. Sunum esnasında bu notlardan yararlanmak
serbesttir. Yaklaşık bir saat süren bu tartışma, jüri heyetinin maç
boyunca aldığı notlara dayanarak maçın sonucunu açıklamasıyla sonlanır.
Jürinin değerlendirmesini yaparken öncelikli olarak ele aldığı,
yarışmacıların argümanlarını ne kadar etkileyici sundukları değil, bu
argümanların ne kadar sağlam ve tutarlı olduklarıdır.
B.Münazara'nın Amacı:
Münazaranın öncelikli amacının, katılımcılara güncel konuları çok
boyutlu, zengin bir çerçevede değerlendirebilme yeteneğini kazandırıp
tartışma kültürünü arttırmak olduğu söylenebilir. Bunun yanısıra
münazaracıların seri düşünüp, fikirlerini etkileyici şekilde topluluk
önünde ifade etme yeteneklerinini geliştirmeleri de hedeflenir.
C.Münazara'nın Size Sundukları:
Haftada iki gün toplanacak olan münazara grubunda, öncelikle
münazaranın inceliklerini hem izleyerek hem pratik yaparak
öğreneceğiniz .. eğitim sürecine katılabilirsiniz. Daha sonraki
toplantılardaki maçlara katılabilir ve sorumluların ve yeni münazaracı
arkadaşların hazırlayacakları sunumları dinleyerek hem ilerideki
münazara maçlarınıza bir temel oluşturup hem de genel kültürünüzü
arttırabilirsiniz. Bunun yanı sıra, toplantılara düzenli katılan
arkadaşlarımız, İstanbul Ligi'nin yanı sıra, Türkiye'nin çeşitli
şehirlerinde düzenlenen turnuvalarda ve uluslararası turnuvalarda
Boğaziçi Üniversitesi'ni temsil edebilir ve yine bu sayede birçok
üniversiteden zengin bir arkadaş çevresine sahip olabilirler. Sıcak bir
arkadaşlık ortamında birlikte geçireceğimiz bir senenin sonunda,
Tükiye'nin ve dünyanın önemli meselelerini tartışabilen ve fikirlerini
etkileyici biçimde savunabilen kişilerden oluşan münazara camiasının
önemli bir üyesi olabilir, burada kazandıklarınızdan ömür boyu hem okul
hem de iş kariyeriniz boyunca yararlanabilirsiniz. Tüm bunları birlikte
gerçekleştimek için sizleri Münazara Altkurulu'na davet ediyoruz.